فایل ها 071

فایل,جزوه,سوال دانشگاهی,پاورپوینت

فایل ها 071

فایل,جزوه,سوال دانشگاهی,پاورپوینت

پاورپوینت مدیریت مناظره با جدال احسن


پاورپوینت مدیریت مناظره با جدال احسن

پاورپوینت مدیریت مناظره با جدال احسن در 24 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات24
حجم4130 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت
  
توضیحات کامل

پاورپوینت مدیریت مناظره با جدال احسن در 24 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

جدال از نظر لغت

مفهوم شناسی "جدال احسن"

روش شناسی "جدال احسن"

فنون جدال احسن در مدیریت مناظرات

آداب جدال احسن و احتجاج از نگاه اسلام

نتیجه گیری

 

بخشی از متن

مقدمه

بسیاری از افراد در هنگام مناظره ها و جدال ها عنان از کف می دهند، از کوره در می روند و سخنان رکیک و ناصحیحی بر زبان می رانند و رفتارهایی از آنان سر می زند که شرم آور است. خروج از دایره آداب سخن گفتن زمانی تشدید می شود که شخص از سوی طرف مقابل و مخالف استهزاء شود. اگر فرد در مناظرات اجتماعی در خود این توان را نمی یابد که با مخالف به شیوه نیکو سخن گوید از همان آغاز نباید وارد این میدان شود. از آن جا که جدل به هر حال گفت وگویی با قصد چیرگی و منصرف کردن شخص از نظر و رأی خود است می توان آن را یک جنگ دانست. بنابراین باید شخص جدل کننده در هنگام جدل بهترین برخورد و نیکوترین سخن را داشته باشد و از تمسخر کلامی و غیرکلامی بپرهیزد. خداوند متعال در قرآن(نحل:125و عنکبوت:46) برخورد و سخن نیکو را از جمله آداب جدال احسن با دیگران برشمرده و بدان سفارش کرده است. از دیگر آداب اسلامی جدال احسن، رفق و مداراست. شیخ طبرسی، جدل احسن را جدل همراه با رفق و مدارا تفسیر می کند(مجمع البیان) بنابراین جدل کننده باید هماره به گونه ای رفتار کند که به دور از خشونت باشد و نرمی و مدارا با مخاطب را در طول جدل مراعات کند. از آن جا که قرآن حاوی بهترین مطالب حق و استدلال های منطقی است بهتر است که شخص از قرآن برای جدال بهره بگیرد.

جدال از نظر لغت

راغب اصفهانی در تعریف جدال می گوید: «جدال گفت وگو کردن و با یکدیگرسخن گفتن است به طریق ستیزه و نزاع وبه جهت غلبه نمودن بر دیگری وریشه این کلمه از"جدلت الحبل" است یعنی طناب رامحکم کردم و جدال از همین معنا می باشد، گو این که هر یکی از جدل کنندگان دیگری را از دیدگاهش بر می تابد ونیز گفته شده ریشه جدال کشتی گرفتن وافکندن دیگری برزمین سخت می باشد». البته مفسر بزرگ شیعی شیخ طبرسی جدل را به قصد منصرف کردن شخص مقابل از رأی و نظرش تعریف کرده است (مجمع البیان) تا کمی آن را از شدت و حدت جنگی بودن بیرون آورد و به آن لطافت و نرمی بخشد.

مفهوم شناسی "جدال احسن"

همه ما در زندگی فردی و اجتماعی خود با خانواده، بستگان، دوستان، همسایگان، همکاران و... بحث و گفت و گو می کنیم. بدین ترتیب در روابط اجتماعی دائم در موضوع های گوناگون اقتصادی، سیاسی و... به گفت وگو و تبادل نظر می پردازیم. سؤال مهم این است که چرا در بسیاری از این بحث ها، در پایان به جای «وحدت و همبستگی» به اختلافات دامن زده و دوستی ها کمتر و دشمنی ها بیشتر می شود. حقیقت این است که اغلب به جای گفت وگوی سالم و سازنده که قرآن مجید از آن به «جدال احسن» یاد می کند، از شیوه های تخریبی و نامناسب بهره می بریم. جدال احسن یعنی؛ گفت و گو با مخالفان بر اساس شیوه درست و با هدف روشن کردن حقیقت نه بیرون کردن رقیب از میدان و غلبه بر او. از امام صادق(ع) در تفسیر جدال احسن آمده است که مراد از آن جدال با کمک کتاب ا... و قرآن است. (نورالثقلین، ج۳)

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.